Treceți la conținutul principal

Furnalul de la Govășdia, HUNEDOARA 1806 e.n.


La 23 km de Hunedoara inspre Ghelari sau Lacul Cincis, (cu deviere la iesirea din TELIUC 10 km) se afla  Furnalul de la Govășdia, Link-ul va trimite spre istoria din WIKIPENDIA. Este un monument de epocă modernă din Europa. Construit între 1806 și 1810 de Administrația Publică Imperială ce își avea atunci sediul în Castelul Corvinilor de la Hunedoara.  Furnalul producea fontă care era prelucrată în atelierele de la Hunedoara[1]. Activitatea lui s-a diminuat după 1896, când s-au deschis Uzinele de Fier de la Hunedoara, iar ultima șarjă a avut loc la 1918. Clădirea a fost declarată în anul 2000 monument de arhitectură industrială (Legea nr.5 din 6 martie 2000).
Autoritățile Imperiului Habsburgic au decis încă de la 1802 să ridice un furnal în zona Govăjdiei pentru a eficientiza procesul de producție a fontei din minereul de fier scos de la Ghelari, minele fiind foarte aproape de locul ales. Transportul minereului s-a făcut, la început pe planuri înclinate, iar, mai târziu, pe prima cale ferată îngustă construită înArdeal (Retișoara – Govăjdie, linie prelungită la 1900 până la Hunedoara). 
Odată pus în funcțiune, cu tot cu construcțiile sale anexe, furnalul era cel mai modern din Europa acelor vremuri, datorită sistemelor sale de răcire și a celui de încărcare (vagoneții cu minereu erau aduși la gura superioară coșului încărcarea făcându-se de sus în jos), fiind primul furnal de pe continent cu flux de producție continuu. 




Perioada sa cea mai intensă de producție a fost între 1871 și 1889 când, alături de uzinele de la Reșița, furnalul a livrat oțel și pentru construcția Turnului Eiffel din Paris. Ultimele reparații au fost efectuate în primii doi ani ai primului război mondial.
Furnalul se află într-o fostă regiune industrială. A existat și o mocăniță din care se mai văd astăzi terasamentul și tunelele (șina și traversele au fost furate). Deși zona ar putea fi amenajată ca o rezervație industrială și reconvertită turistic, în prezent domnește paragina. (Comment by Wikipendia)

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Traseu Bucureşti - Băile Felix (prin TRANSALPINA; Drumul AURULUI)

[ Atenţie! Micşoraţi hărţile apasând butonul "-" pentru a avea o imagine de ansamblu.] [Pentru detalii faceţi CLICK pe cuvintele subliniate de genul  "Legatură spre" sau "Link"] Vizualizare hartă mărită Pentru a parcurge traseul Bucureşti - Băile Felix (711 km), propun o variantă inedită şi extraordinar de frumos. Nu este un traseu ieftin, dar merită. Se traversează Carpaţii Meridionali la o altitudine de 2160m (mai mult cu 126m mai sus decat tunelul TRANSFAGARASAN de la  Balea Lac). Viteza de trafic este relativ mică. Sunt indicate opriri în puncte cu vedere bună (belvedere). Propun a se face în 2-3 zile pentru a avea timpul necesar de a savura spectaculoasele priveliști. Ziua I - București - Pitești (A1) - Rîmnicu Vâlcea (DN7) - Băile Govora (DN 67) -  Novaci (GJ) (DN67C) - Stațiunea Rânca - Obârșia Lotrului - Lacul Oașa - Șugag - Sebeș (AB) (DN 67C) - Alba Iulia (DN1) - 428 km/  9-10 ore. Vizualizare hartă mărită Distanța Bucureș

Obiectiv Unicat: Biserica ”ARCA lui NOE” – Alba Iulia

Un călător ce trec prin Alba Iulia, nu trebuie să omită din obiectivele de vizitat, Biserica Sfinților Brâncoveni din cartierul Micești, Alba Iulia pozitie GPS:  46.097651, 23.558327  .  Biserica și clopotnița plan general de la intrare: Biserca, O ARCĂ a lui NOE, operă a arhitectului  Dorin Adam Ştefan, originar din Alba Iulia, asistent la Facultatea de Arhitectură a Universității „Ion Mincu” din Bucureşti  Istoria zidiri locașului, o aflăm AICI de la Părintele profesor Jan Nicolae.  Porțile Bisericii  ”Sfinților Ioan Botezătorul, Ioan Teologul și Ioan Hrisostom” – Alba Iulia  Imagini care nu au nevoie de prezentare cu interiorul bisericii Nu uitați o vizită la acest obiectiv vă luminează GPS:  46.097651, 23.558327

Coborârea de pe CRUCE de Rubens la Gherla, România

Câți dintre români știu că în Catedrala Armenească din GHERLA, jud. CLUJ se află pictura originala a lui RUBENS - ”Coborârea de pe CRUCE”. Pictura a fost luată de Napoleaon din ROMA,ca pradă de război, furată de corsari in timpul transportului pe Mediterana. După care a ajuns la curtea regală în Londra. Regina a dăruit pictura Imparatului de la VIENA, iar acesta a dăruit-o COMUNITĂȚII ARMENE drept mulțumire pentru ”un împrumut acordat”. Acum este in Biserica din GHERLA (foto: BMD) Coborârea lui Iisus de pe Cruce  ( 1612 - 1614 ) [ modificare  |  modificare sursă ] Rubens -  Coborârea de pe Cruce , catedrala din Antwerpen Tripticul  Coborârea de pe Cruce  este realizat la scurtă vreme după întoarcerea din  Italia . Tabloul se află în Catedrala Armeană din Gherla, județul Cluj. Comanda tripticului a fost făcută în 1611 de gardianul civic al Antwerpen-ului. La acea vreme conducătorul ghildei era Burgomaster Nicolaas Rockox, care și apare în pictură. Cele două panouri l