Treceți la conținutul principal

Catedrala DITRAU - spatialitatea minoritatii

Intr-un spatiu geografic fara alte semnificatii decat ale confluentelor etnice si turistice, in peisajul depresiunii Gheorgheni apare semeata o catedrala nefiresc de mare in contextul rural arhitectonic, este Catedrala Romano Catolica de la Ditrau. Ditrau este comuna amplasata intre orasul Toplita si Gheorghen Trecand prin zona merita sa va opriti si sa vizitati. Veti observa imensitatea contructiei in raport cu inaltimea omului!!!



Potrivit site-ului, prefecturi din Harghita despre Ditrau exista date istorice deosebite, dar trebuie sa vedeti si obiectivele de aici.

Biserica romano-catolică nouă (biserica mare, biserica nouă) este biserica cea mai mare din întreaga zonă, a fost construită în stilul neogotic-eclectic al începutului secolului al XX.-lea, după planurile arhitectului Kiss István din 1895, modificate şi completate de Dorzsák Ede. Construcţia a început în anul 1908 de către antreprenorul din Subotica (Iugoslavia) Kladek István. Piatra folosită la construcţie provine din cariera satului vecin, Remetea. În anul 1911 a fost sfinţită de către episcopul romano-catolic al Transilvaniei, contele Majláth Gusztáv Károly.

Comentarii

papagal12 a spus…
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
papagal12 a spus…
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
papagal12 a spus…
Scurta istorie a Ditraului

Este una din comunele mari din nordul Depresiunii Ghiurgheului. Satul în anul 1562 a intrat în proprietatea familiei Lázár, dar în secolul al XVII.-lea şi-a răscumpărat libertatea. În secolul al XIX.-lea, în urma exploziei demografice din Secuime şi-a format localităţi satelite dintre care cea mai importantă şi cea mai veche este Jolotca, datat din 1780, localitate cu specific de păstorit. Celelalte aşezări sunt: Ţengheler, Tilalmaş, Torokpatak, Nyárasalja, Perenyaka. După datele recensământului din 1992 localitatea a avut 6.778 locuitori, din care Jolotca 692 de locuitori.

Pe vremea lui Orbán Balázs Ditrău era socotit cel mai bogat sat din Ardeal, deoarece de el aparţinea vestita staţiune Borsec, de atunci o atracţie balneo-turistică de nivel european. În anul 1868 comunitatea locală a avut o tentativă eşuată de a obţine statutul de oraş - dorinţă nerealizată nici până în zilele noastre. Pentru cei ce trec pe aici putem recomanda vizitarea celor două biserici: cele două monumente istorice reprezintă două obiecte de studiu deosebit de interesante celor interesaţi de istoria arhitecturii zonei.

Vatra satului se află la 742 m altitudine la marginea nord-estică a Depresiunii Ghiurgheuleui. Încă din anul 1780 a avut peste zece gatere acţionate cu forţa apelor. Secole la rând a deţinut păduri, păşuni comunitare şi izvoarele de apă minerală ca proprietate comunală în zona Borsecului de azi. Se află la 13 km nord de Gheorgheni, şi la 23 km sud de Topliţa pe traseul DN 12. Satul este străbătut pe direcţia est-vest de DJ 153, care leagă Remetea cu Tulgheş prin pasul Ţengheler.
Ditrăul este din puţinele aşezări din România care au dat numele unui minereu: în anul 1866 un minereu foarte rar pe plan mondial o varietate de eleolită-sienită, care se găseşte aici a fost denumit ditroit.

Localitatea se află pe valea afluentului din dreapta a Mureşului, pârâul Ditrăului, care are izvoarele în muntele Tătarului.

Biserica romano-catolică veche(biserica Ecaterina sau biserica mică) se află în centrul aşezării. Biserica este monument arhitectural, conform registrului monumentelor judeţului Harghita (1992). A fost construită între anii 1546-1557 cu o capacitate de numai 5-600 de credincioşi, număr depăşit rapid de localitatea care a cunoscut o creştere fără precedent. A fost construită ca o biserică-cetate, porţiuni din zidul de apărare putând fi observate şi astăzi. Marea fereastră gotică din peretele sudic ulterior a fost astupată. Uşa de intrare de asemenea conţine elemente sculptate din uşa gotică originală. Biserica a căzut victima flăcărilor de mai multe ori, ultima dată în 1714. Interiorul are ornamente de stil baroc. Tabloul votiv, care este datat din anul 1600 probabil, este din altarul original al primei biserici.

Poarta secuiască monumentală de la intrarea parohiei este opera sculptorului local Mezey Tamás din anul 1934.
papagal12 a spus…
Biserica romano-catolică nouă (biserica mare, biserica nouă) este biserica cea mai mare din întreaga zonă, a fost construită în stilul neogotic-eclectic al începutului secolului al XX.-lea, după planurile arhitectului Kiss István din 1895, modificate şi completate de Dorzsák Ede. Construcţia a început în anul 1908 de către antreprenorul din Subotica (Iugoslavia) Kladek István. Piatra folosită la construcţie provine din cariera satului vecin, Remetea. În anul 1911 a fost sfinţită de către episcopul romano-catolic al Transilvaniei, contele Majláth Gusztáv Károly.

Măcelăria veche cu clopotniţa de lemn (din strada Holló) construită la începutul secolului al XIX.-lea este monument arhitectural, conform registrului monumentelor judeţului Harghita (1992).

În comună începe DJ 127, care duce spre est, în valea pârâului Ditrăului spre Ţengheler, apoi, prin Hagota pînă la Tulgheş(37 km). Drumul a fost construit între anii 1885-1892, pe atunci având o lungime de numai 30 km. Din Ditrău prin pasul Ţengheler (1025 m) ajungem în valea Putnei spre defileul Tulgheşului. Valea Putnei - pe traseul Oltul superior - Belchiul superior - vama Piricica de-a lungul istoriei cunoscute a fost folosit ca şi traseu comercial. Din acelaşi punct pleacă spre vest DJ 153C spre Remetea (1 km), şi de acolo, trecând creasta munţii Ghiurghiului în valea Ghiurghiului spre Reghin.
papagal12 a spus…
Tivadar Puskás was born on 17 September 1844 in Pest, as the first child of Ferenc Puskás of Ditró (of noble origin), who was a shipping entrepreneur, and Mária Agricola. Later two brothers and a sister were born in the family. Tivadar received his higher education in Theresianum in Vienna, then at the Technical University. However, he was not able to complete his studies due to his father's premature death. The 21-year-old young man was talented in many ways. Although he was mainly interested in technical subjects, he was good at fencing, riding and playing the piano. The last one helped him find his first job with the Festetics family from 1865 to 1866. Here he started his English language studies, which he pursued with merciless diligence. By cropping his hair close on half of his head, he forced himself to sit down to the textbooks and dictionaries.
papagal12 a spus…
In the summer of 1866 he was already living in London, supporting himself by teaching German. Next year he became an employee of the railway company Waring Brithers et Eckersly. They were working on the building of the Oradea - Cluj - Brasov railway in Transylvania. Puskás probably worked as an interpreter and advisor on local matters for the English engineers. The company went bankrupt in 1872, and Puskás had to find a new job.

In 1873 there was a world fair in Vienna. Puskás knew that millions of people were expected for the event. Therefore, he set up a travel agency, the first one in Central Europe - based on a company in London. During the fair, he sold return railway tickets at a reduced price, enclosing hotel and restaurant vouchers and exhibition tickets. The business turned out to be a success, and Puskás traveled to America in 1874 on his savings. He bought fields along the River Colorado, and opened up a gold mine. When one of his colleagues found a new gold quarry which seemed to be rich, Puskás charged a chemist in Chicago with examining the piece of ore from the site. When he traveled to Philadelphia on business, he left the ore there. It was in this city that chance drove Puskás, the businessman, into technical sciences for the rest of his life. He heard of a new invention which worked without fuel. He became suspicious and bought the house next to that of the inventor. During one night, he drove a tunnel under the fence and he could get into the carefully guarded workshop. The fraud was revealed. The machine was actually moved by compressed air. The inventor promised to give Puskás three million dollars if he kept quiet, but it was in vain. Puskás published an article in which he exposed everything. It all took three years. Meanwhile the ore left in Chicago turned out to be very rich in gold. However, during these years the more practical gold miners occupied both his old and new quarry.
papagal12 a spus…
In 1876 Puskás returned to Europe for a short time, and began to build the telegraph network in London and Brussels. His plan was to create such a telegraph apparatus that on its switchboard the lines of the factories and offices in the city could be connected to it and to each other, as well. However, businessmen considered the idea too expensive. Then the news came that A.G. Bell had presented his new invention, the telephone, at the world fair in Philadelphia. To have a look at it, Puskás traveled there at once, and realized that instead of the telegraph apparatus he should build a telephone exchange. Since he didn't have enough money and possibilities to experiment, he visited T.A. Edison and his 'invention factory' in Menlo Park, near New York. He convinced Edison that the telephone was not a telegraph apparatus brought to perfection, but a novel device which needed to be made available to the public. From the autumn of 1876 to the summer of 1877 Puskás worked with Edison on the idea of the telephone exchange at the workshops in Menlo Park. He finally made it, but did not have it patented formally.
In the summer of 1877, Puskás became Edison's European agent. He worked on the introduction of the phonograph in London, and organized exhibitions and presentations. Tivadar Puskás had unlimited rights to market the phonograph as authorized in a contract co-signed by a notary public Robert H. Patten Tigha in New York on April 16, 1878. On the continent, as Edison's representative, he has dealt with every patent. In addition, Puskás worked on the electric lighting of London (1882) and the telephone network in Madrid (1883).
papagal12 a spus…
The picture of Edison (left), signed for Tivadar Puskás's sister-in-law. The dedication reads as follows: 'Tivadar Puskás was the first in the world to invent telephone exchange.' Edison's letter to Puskás (right).
papagal12 a spus…
In the spring of 188 Tivadar Puskás took over the Budapest Telephone Network. After a few years' time he had the first public telephones installed and the network and the sets modernized. This business almost used up all his wealth, the remains of which he invested into a gold mine in Abrud in 1885. Neither this was successful, which made him sell a third of the telephone company. In 1886 he began to look for oil around Jibou. He built an oil plant for the search on the banks of the river Somes. The settlement was furnished with social facilities, and he moved there together with his family. Despite expensive deep drilling, they did not find enough oil. They could only process esokerit which was in abundance, but their product, black candle, did not even make up for the interest of the invested capital.
papagal12 a spus…
A month later the telephone broadcast released the sad news that Tivadar Puskás died. He was preparing for a business trip when he died of heart attack in his flat at the Hotel Hungária, Budapest, on 16 March, 1893, at the age of 49.

Postări populare de pe acest blog

Traseu Bucureşti - Băile Felix (prin TRANSALPINA; Drumul AURULUI)

[ Atenţie! Micşoraţi hărţile apasând butonul "-" pentru a avea o imagine de ansamblu.] [Pentru detalii faceţi CLICK pe cuvintele subliniate de genul  "Legatură spre" sau "Link"] Vizualizare hartă mărită Pentru a parcurge traseul Bucureşti - Băile Felix (711 km), propun o variantă inedită şi extraordinar de frumos. Nu este un traseu ieftin, dar merită. Se traversează Carpaţii Meridionali la o altitudine de 2160m (mai mult cu 126m mai sus decat tunelul TRANSFAGARASAN de la  Balea Lac). Viteza de trafic este relativ mică. Sunt indicate opriri în puncte cu vedere bună (belvedere). Propun a se face în 2-3 zile pentru a avea timpul necesar de a savura spectaculoasele priveliști. Ziua I - București - Pitești (A1) - Rîmnicu Vâlcea (DN7) - Băile Govora (DN 67) -  Novaci (GJ) (DN67C) - Stațiunea Rânca - Obârșia Lotrului - Lacul Oașa - Șugag - Sebeș (AB) (DN 67C) - Alba Iulia (DN1) - 428 km/  9-10 ore. Vizualizare hartă mărită Distanța Bucureș

Obiectiv Unicat: Biserica ”ARCA lui NOE” – Alba Iulia

Un călător ce trec prin Alba Iulia, nu trebuie să omită din obiectivele de vizitat, Biserica Sfinților Brâncoveni din cartierul Micești, Alba Iulia pozitie GPS:  46.097651, 23.558327  .  Biserica și clopotnița plan general de la intrare: Biserca, O ARCĂ a lui NOE, operă a arhitectului  Dorin Adam Ştefan, originar din Alba Iulia, asistent la Facultatea de Arhitectură a Universității „Ion Mincu” din Bucureşti  Istoria zidiri locașului, o aflăm AICI de la Părintele profesor Jan Nicolae.  Porțile Bisericii  ”Sfinților Ioan Botezătorul, Ioan Teologul și Ioan Hrisostom” – Alba Iulia  Imagini care nu au nevoie de prezentare cu interiorul bisericii Nu uitați o vizită la acest obiectiv vă luminează GPS:  46.097651, 23.558327

Coborârea de pe CRUCE de Rubens la Gherla, România

Câți dintre români știu că în Catedrala Armenească din GHERLA, jud. CLUJ se află pictura originala a lui RUBENS - ”Coborârea de pe CRUCE”. Pictura a fost luată de Napoleaon din ROMA,ca pradă de război, furată de corsari in timpul transportului pe Mediterana. După care a ajuns la curtea regală în Londra. Regina a dăruit pictura Imparatului de la VIENA, iar acesta a dăruit-o COMUNITĂȚII ARMENE drept mulțumire pentru ”un împrumut acordat”. Acum este in Biserica din GHERLA (foto: BMD) Coborârea lui Iisus de pe Cruce  ( 1612 - 1614 ) [ modificare  |  modificare sursă ] Rubens -  Coborârea de pe Cruce , catedrala din Antwerpen Tripticul  Coborârea de pe Cruce  este realizat la scurtă vreme după întoarcerea din  Italia . Tabloul se află în Catedrala Armeană din Gherla, județul Cluj. Comanda tripticului a fost făcută în 1611 de gardianul civic al Antwerpen-ului. La acea vreme conducătorul ghildei era Burgomaster Nicolaas Rockox, care și apare în pictură. Cele două panouri l